Yritysten innokkuus palvella asiakkaitaan on asia, joka saa mielipiteet jakautumaan. On heitä, jotka haluavat heti palvelua, sekä heitä, jotka haluaisivat rauhassa katsella ja pohtia valintaansa. Etenkin vaate- ja kenkäkaupoissa tutkaillaan mielellään kaikessa rauhassa tarjontaa. Se ei silti tarkoita, etteikö myyjien iloinen tervehdys ja avuntarjoaminen silloinkin ilahduttaisi. Ärsyttävämpää on, mikäli apua tarvitseva ei löydä myyjää mistään tai palvelutiskille on pitkä jono. Pitkäänkin jonottaneen harmistus voi kadota, mikäli vuoronsa koittaessa saa hyvää ja reipasta palvelua osakseen. Sitäkin Malmilla saa monessa liikkeessä kokea.
Asiakaspalvelu on sinänsä vaativa laji. Asiakkaita palveleva ei saa näyttää omaa väsymystään tai huonoa tuultaan, saatikka sitten purkaa sitä asiakkaisiin. Huonoa palvelua saanut viestittää tietoa vauhdikkaasti eteenpäin, mutta on mukavaa, että myös hyvästä palvelusta halutaan kertoa eteenpäin. Tattarisuolla monet yrittäjät ostavat palveluja toisiltaan. Alueen yhteishenkeen kuuluu, että työkalujakin saatetaan lainata toisilleen ja tukkuliikkeet palvelevat alueen muita yrittäjiä myös pienissä yksittäishankinnoissa. Joustavuus on kunniassaan, niin kuin sen pitäisikin olla kaikissa mahdollisissa palveluissa. Moni palveluntarjoaja on lisäksi joustava aukioloajoissaan, kuten esimerkiksi kampaamo- tai kauneudenhoitoalalla on tarve ollakin.
Joustavuutta ja palveluhalua kaivataan myös arjessa ihmisten kesken. Niinkin pieni asia kuin oven auki pitäminen seuraavalle tulijalle voi pilata tai pelastaa perässä tulijan päivän. Ystävällinen tervehdys rappukäytävässä vastaantulevalle tai vain yhden ostoksen kanssa jonottavan ohi päästäminen kassajonossa voivat olla monta päivää mielessä säilyvä teko. Pikakassat vain muutaman ostoksen tekijöille puuttuvat edelleen täkäläisistä kaupoista, sekin olisi mainiota palvelua asiakkaille. Kaikilla meillä on varaa parantaa palvelujamme. Me palkkasimme juuri uuden ilmoitusmyyjän parantamaan omaa ilmoittajakuntamme palvelua.
Päätoimittaja Teija Loponen