Malmin bussiterminaaliin matkustajia kyydittävät henkilöautoilijat ovat purnanneet sitä, kun terminaalin remontissa ei ole huomioitu henkilöautolla matkustajia kuljettavien liikenteen sujuvuutta.
Autoilijoiden joukoissa on katsottu, että huonosti liikkuvien tai painavien matkatavaroiden kanssa kulkevien saattokuljetus on unohdettu. Ennen remonttia Kirkonkyläntietä pohjoiseen jatkava autoilija saattoi pysähtyä odottamaan junalta tulijaa aseman edustalle. Nyt paikalla on taksitolppa.
Siitä huolimatta moni autoilija on päätynyt poimimaan kyyditettävänsä takseille varatulla alueella, jos tilaa sattuu olemaan ja poliisia ei ole näkösällä.
Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluviraston liikenneinsinööri Juuso Helanderin mukaan käytännössä ei ole mitään väärää, jos pysähtyminen on hetkellistä.
– Taksiaseman liikennemerkin vaikutusalueella pysäköinti on kielletty muilta kuin takseilta. Toisin sanoen terminaalin kohdalla taksisyvennyksessä muunkin ajoneuvon kuin taksin pysäyttäminen siitä nousemista tai siitä poistumista varten on merkin vaikutusalueella sallittu, Helander selventää.
Pohjoisesta päin tultaessa vanhan asemarakennuksen edessä ennen olleet parkkipaikat puuttuvat nyt kokonaan. Onko liikenneinsinööri saanut autoilijoilta asiaa koskevaa palautetta?
– Palautetta tästä ei ole kantautunut korviini. Joukkoliikenteen sujuvuuden takaamiseksi saattopaikat on jouduttu poistamaan terminaalin kohdalta. Kirkonkyläntiellä ja Latokartanontiellä pysäyttäminen on kielletty liikennemerkein. Pohjoisesta Kirkonkyläntietä terminaalille tultaessa voi matkustajan jättää kyydistä esimerkiksi terminaalin kohdalla vanhan aseman edustan pysäkille.
Pysäkille saa nimittäin jättää ja ottaa kyytiin matkustajan, kunhan se voi tapahtua linja-autoliikennettä estämättä, ruuhkaisimpaan aikaan tämä voi toki olla vaikeampaa, Helander vastaa.
Jos kyyditettävää joutuu odottamaan, niin odotusalueena palvelee Helenderin mukaan esimerkiksi Latokartanontiellä terminaalin eteläpuolella sijaitsevat lyhytaikaista pysäköintiä palvelevat kadunvarsipaikat.
Helander kertoo liikennejärjestelyjen johtuvan siitä, että Malmin terminaali on haluttu kehäradan ja runkolinja 560:sen aloittamisen myötä entistä tehokkaampaan joukkoliikenneterminaali käyttöön. Terminaali on ahdas ja mahdollisimman tehokkaan joukkoliikenteen toiminnan takaamiseksi eri toimintojen sijoittumista terminaaliin on jouduttu punnitsemaan.
Pirjo Pihlajamaa