Peltipoliisin työt alkoivat Kehä I:llä

Autoliiton toimitusjohtaja on kritisoinut julkisesti Kehä I:n valvontakameroita pitäen niitä rahankeruukoneina, joilla ei pääse pureutumaan onnettomuuksien estämisen syihin. KUVA PIRJO PIHLAJAMAA

Kehä I:llä otettiin käyttöön automaattivalvontakamerat eli niin sanotut peltipoliisit viime viikon maanantaina. Osa tolpista on jo käytössä, loput lähiviikkojen aikana.

– Yhteensä Kehä I:lle tulee 35 kameratolppaa, kertoo liikenneturvallisuusvastaava Marko Kelkka Uudenmaan Elinkeino, liikenne ja ympäristökeskuksesta.
Tolppakokonaisuuden rakennuttaa Ely-keskus. Koko homman hinnaksi tulee noin 900 000 euroa.
Kehä I on tie Itäkeskuksesta Malmin ja Pukinmäen ohi Tapiolaan. Tien vilkkaimmilla osuuksilla ajaa noin 90 000 autoa päivässä ja ylinopeus on yleistä.

Ennakkotietojen mukaan viime vuonna Suomen teillä loukkaantui 6 373 ja kuoli 257 ihmistä. Henkilövahingon kustannukseksi on laskettu noin 500 000 euroa ja liikennekuoleman noin kaksi miljoona euroa.
– Mutta todellisuudessa ihmishengelle ei voi määritellä hintaa. Mikäli tällä uudistuksella saadaan pelastettua ihmishenkiä ja vähennettyä onnettomuuksia, on uudistus tehnyt tehtävänsä, Kelkka lisää.

Kehä I on Suomen vilkkain tie, ja sillä sattuu kaikkein eniten onnettomuuksia. Kuolemantapauksia ei onneksi tule edes vuosittain, mutta joka vuosi sattuu noin 240 onnettomuutta, joissa kolaroi noin 500 ajoneuvoa ja tulee 40 henkilövahinkoa. Kameroiden toivotaan vähentävän näitä lukuja.

Automaattivalvontakamerat vähentävät tutkitusti kuljettajien nopeuksia ja sen myötä onnettomuuksia.
– Nopeuksien tasaantuessa pystytään mahdollisesti vähentämään myös ruuhkia, kertoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tuoreen tutkimuksen mukaan useimmat Kehä I:llä mitatuista ylinopeuksista olivat yli 10 km/h ylityksiä. Ylinopeudet ovat yleisiä etenkin öisin.
– Tutkimuksemme mukaan ylinopeuksia ajetaan vähiten Tapiolan ja Laajalahden välillä ja eniten Leppävaaran kohdalla sijaitsevassa Mestarintunnelissa. Vähintään 10 km/h ylinopeuksia ajettiin eniten Vihdintien ja Turuntien välillä ja Mestarintunnelissa, kertoo erikoistutkija Anne Silla VTT:ltä.
VTT:n tutkimuksen mukaan Kehä I:n varteen tuotaviin peltipoliiseihin suhtautui myötämielisesti 72 prosenttia vastaajista. Kielteisellä kannalla oli 21 prosenttia ja seitsemän prosenttia ei tiennyt kantaansa.

Pirjo Pihlajamaa

Edellinen artikkeliAutoilijoiden onni
Seuraava artikkeliPihlajamäki-seura listasi muistutuksia