Linjalla 69 on hyvät elinmahdollisuudet

Linja 69 oli vähällä loppua kokonaan, mutta kansanliike pelasti monille tärkeän bussin. KUVA PIRJO PIHLAJAMAA

Elokuusta alkaen on Malmilta keskustaan ajavan bussilinjan 69 päätepysäkki ollut Elielinaukion sijaan Salomoninkatu Kampissa. Päätepysäkki piti siirtää keskustakirjaston rakentamisen takia. Vuoden päästä päätepysäkki siirretään jälleen, mutta ei takaisin vanhalle paikalleen.

Linjaa 69 ei voi palauttaa Elielinaukiolle, sillä keskustakirjasto nousee Elielinaukion entisten bussipysäkkien päälle. Sen sijaa linjan päätepysäkki siirtyy syksyllä 2016 Kampin Salomonkadulta Kampin kauppakeskuksen terminaaliin. Muuton syynä on se, että Espoon bussit poistuvat Kampin terminaalista, kun länsimetro aloittaa.

Lähitiedon lukijaa huolestuttaa, että kun 69 ei mene enää Mannerheimintietä, jossa ovat muun muassa Finlandia-talo ja Oopperatalo, saa Helsingin Seudun Liikenne lopulta syyn lakkauttaa koko linjan.
HSL:n liikennesuunnittelija Miska Peuran mukaan syytä huoleen ei ole.
– Lokakuun alkupuolen nousijamäärätietojen perusteella linjan 69 nousijamäärät ovat olleet noin kymmenen prosenttia suuremmat kuin viime vuonna samaan aikaan. Kasvu näyttäisi tulleen Töölöstä. Näissä luvuissa on toki mukana sellaisia matkoja, jotka olisi voitu tehdä muillakin Töölön kautta kulkevilla linjoilla, mutta myös Töölön pysäkeiltä Pasilan ja Malmin suuntaan nousseiden matkustajien määrä on kasvanut selvästi, kertoo Peura.

Linja 69 ei Peuran mukaan ollut kovin käytetty Mannerheimintiellä. Hän uumoilee syyksi sen, että juna toi matkustajat Koillis-Helsingistä linjaa 69 nopeammin keskustaan, ja sieltä jalan tai muilla julkisilla Mannerheimintielle.
– On totta, että monet kulttuuripaikat ovat Mannerheimintien varressa. Ne eivät kuitenkaan tuoneet linjalle 69 kovin paljon matkustajia. Linja kulkee joka päivä aamusta iltaan, mutta oopperassa tai konsertissa käydään tyypillisesti melko harvoin ja tiettyyn aikaan.
Nyt linja 69 palvelee paremmin matkustajia Töölöstä Pasilaan. Reitin varrella sijaitsevat myös Töölön ja Kivelän sairaalat.
– Koska Töölön sisäosissa on tiiviin asutuksen lisäksi myös paljon muita toimintoja, riittää siellä hyvin matkustajia joukkoliikenteeseen koko päivän ajaksi.

Linjan 69 palauttaminen Mannerheimintielle ei kuulu tämän hetken suunnitelmiin, mutta tilanne voi kuitenkin muuttua.
– Asiaa varmasti tarkastellaan uudelleen siinä vaiheessa, kun ratikkalinjojen reitteihin tehdään muutoksia Töölön suunnalla. Raitioliikenteen linjastosuunnitelmassa olemme esittäneet linjan 2 reitin muuttamista siten, että se tarjoaisi yhteyden Pasilasta Töölöön Runeberginkadulle.  Linjan 2 reittimuutos toteutuu aikaisintaan syksyllä 2017, kertoo Peura.

Pirjo Pihlajamaa