Pyöräystävällinen stadi

Viime viikolla vietettiin autotonta päivää ja toivottiin mahdollisimman monien liikkuvan paikasta toiseen kävellen, pyöräillen tai julkisen liikenteen avulla. Autottomana päivänä annettiin myös tilannekatsaus Helsingin pyöräliikennesuunnitteluun. Tavoitteena on parantaa vuosi vuodelta pyörätieverkkoa ja helpottaa eri kohteiden saavutettavuutta pyöräillen. Helsingissä vieraillut hollantilainen pyöräilyliikenteen asiantuntija Herbert Tiemens tiesi kertoa, että onnistuneista pyöräilyolosuhteista ja pyöräilyn lisääntymisestä on monissa maissa tullut kaupunkien vetovoimatekijä. Hyvissä pyöräilykaupungeissa viihtyisyys ja yhteisöllisyys lisääntyvät, ympäristön tila paranee ja terveys sekä turvallisuus kohenevat. Tähän Helsingissäkin siis pyritään.

Malmista ollaan kehittämässä yhtä pyöräilyn keskusta. Malmin asemalle on tavoitteena saada hyvät yhteydet myös pyöräillen ja mahdollisuus jatkaa tarvittaessa matkaa täältä junalla. Vanhaan asemaan tulevan pyöräkeskuksen suunnitelmat ovat jo pitkällä ja keskus olisi tarkoitus avata ennen kesää.
Pyöräilijöille tarkoitetut punaiset väylät ovat Malmilla tuttuja ja pidettyjä. Ne erottavat selkeästi pyöräilyn ja jalankulun raitit, ja toimivat hyvin, jos niitä noudatetaan. Pyöräilyyn liittyviä ongelmakohtia on kuitenkin useilla reiteillä, etenkin pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden sekä autoväylien risteämiskohdissa. Molempien Malmin kauppakeskusten pylväsrivit ajoradan ja kevyenliikenteen väylän välissä aiheuttavat näkemäesteen niin autoilijoille pyöräilijöiden suhteen kuin toisinpäin. Jokaisessa kaupunginosassa löytyy useita paikkoja, joissa pyörätien ja ajoradan risteämässä oleva pensaikko estää näkemästä sen takaa tulevaa pyöräilijää hyvissä ajoin.

Syksyn edetessä pimenevät illat lisäävät vaaratilanteita, sillä läheskään kaikissa pyörissä ei näytä olevan valoa, tai sitä ei vain käytetä. Tumma-asuista pyöräilijää on lähes mahdoton havaita hänen lähtiessään ylittämään ajorataa. Yhä varhaisemmin pimenevien iltojen myötä on myös jalankulkijoiden syytä tarkistaa heijastintilanteensa. Mieluummin monta kuin vain yksi heijastin. Ja heijastin myös lastenvaunuihin, jotka työnnetään ensimmäisenä ajoradalle.

Päätoimittaja Teija Loponen

Edellinen artikkeliTeknologia on myös tyttöjen ala
Seuraava artikkeliYleiskaavan raivausinto herätti kansallista kaupunkipuistoa ajavat