Uusi poikittaislinja aloittaa ensi viikolla

Kirkonkyläntien pohjoiseen vievä sairaalan pysäkki ei ole vielä valmis. Väliaikainen pysäkki on lähempänä Malmia. KUVA PIRJO PIHLAJAMAA

Bussiliikenteen aivan uusi poikittainen runkolinja 560 on tarkoitus ottaa käyttöön ensi maanantaina. Liikennöijäksi on valittu Helsingin Bussiliikenne Oy.

Vuosaaren, Viikin, Malmin, Tapaninvainion, Tuomarinkylän, Paloheinän tunnelin ja Kuninkaantammen kautta Myyrmäkeen kulkeva reitti on noin 28 kilometriä pitkä. Osa bussipysäkeistä tulee käyttöön keskeneräisinä tai on alkuun väliaikaisessa paikassa.
Busseja on liikenteessä 19 ja varalla kaksi. Tuliterät autot ovat vähäpäästöisiä, Euro 6-normit täyttäviä, C-tyypin telibusseja. Niiden typen oksidien luvataan laskevan viidenteen osaan ja hiukkaspäästöjen puolittumaan verrattuna tällä hetkellä ajossa oleviin parhaan päästöluokan busseihin.

Busseissa on ilmastointi, sivuliukuovet keskellä ja takana, turvaohjaamo, kameravalvonta, alkolukko, automaattinen palonsammutus-, ajotavanseuranta- ja ajovakaudensäätöjärjestelmä. Busseilla on liikennevaloetuus.
HSL järjestämään avoimeen tarjouskilpailuun osallistui kuusi liikennöitsijää. Tarjouksia vertailtiin ennen kaikkea kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.

Runkolinja 560:n hankekustannukset olivat noin 25 miljoonaa euroa. Linjan vuosittaiset käyttökustannukset ovat noin 5,8 miljoonaa euroa. Linja työllistää noin 60 kuljettajaa, joille kertyy vuodessa yhteensä noin 2,1 ajokilometriä.
Runkolinjasta 560 on käytetty myös nimeä Jokeri 2. HSL on päättänyt luopua Jokeri-nimen käytöstä, ja siirtynyt normaaliin linjanumerokäytäntöön, koska asiakkaat tarvitsevat linjanumeroa muun muassa sähköisten aikataulupalvelujen käytössä.

Linja 560 liikennöi ruuhka-aikaan noin 7-8 minuutin välein, viikonloppuisin 10-15 minuutin ja vuorokauden hiljaisimpina tunteina 20-30 minuutin välein. Liikennöintiaika on arkisin noin klo 4.45-23.30 ja viikonloppuisin noin klo 5.30-23.30.
Reitin varrella on noin 30 pysäkkiparia. Runkolinjan 560 bussit on helppo tunnistaa niiden oranssista väristä.

HSL:n lähivuosien tavoitteena on joukkoliikenteen osuuden kasvattaminen poikittaisessa joukkoliikenteessä. Tulevaisuudessa 560:n reitti saattaa jatkua Matinkylään asti.

Pirjo Pihlajamaa

Edellinen artikkeliJännä syyskausi käyntiin, jengimme kärkiporukoissa
Seuraava artikkeliIlmailumuseo tallentaa Malmin lentoaseman toimintaa