Tapanilastakin menee juna lentoasemalle!

Luonnos HSL:n uudesta linjakartasta. Kehärata-junien kirjaintunnukset ovat Helsingistä vastapäivään kiertävillä junilla I ja myötäpäivään kiertävillä P. Tunnus M jää historiaan. Muita kirjaintunnus- tai pysähtymispaikkamuutoksia ei ole tulossa. KUVA HSL

Heinäkuussa avattavan Kehäradan junat pysähtyvät kaikilla reitin varrella olevilla asemilla. Päätös perustuu huhtikuussa tehtyihin koeajoihin.

– Kaikilla asemilla pysähtyminen on asiakkaille helposti muistettava reitti. Vaihtoehto ei myöskään pidennä merkittävästi matka-aikaa lentoasemalle. Helsingistä Tikkurilan kautta matka-aika on 27 minuuttia ja Myyrmäen kautta 32 minuuttia, osastonjohtaja Tero Anttila HSL:stä sanoo.

HSL tutki kahta liikennöintimallia. Toinen vaihtoehto oli, että junat olisivat ohittaneet Käpylän, Tapanilan ja Ilmalan asemat. Koeajot osoittivat, että ohittaminen ei olisi tuonut merkittäviä säästöjä.

Aikataulut valmistuvat toukokuussa. Päivällä Kehäradan I- ja P-junien vuoroväli on 10 minuuttia, kello 19-22 vuoroväli on 15 minuuttia ja hiljaisina aikoina kello 4-6 ja kello 22-24 väli on 30 minuuttia. Viimeinen juna lentokentälle lähtee noin klo 1.15, jolloin myös keskiyön lennoilta pääsee junalla keskustaan.

– Nyt Kehäradan avautumisen kynnyksellä voimme sanoa, että tuleva kesä merkitsee mullistusta Suomen raide- ja lentoliikenteen historiassa, sillä junalla pääsee ensimmäistä kertaa lentoasemalle. Se merkitsee mullistusta myös Vantaan joukkoliikenteeseen. Itä- ja Länsi-Vantaan välinen poikittaisliikenne on aiempaa tehokkaampaa ja tiiviimpää ja kulkee nyt entistä vahvemmin raiteilla. Elokuussa myös Vantaan bussilinjasto uudistuu perusteellisesti, kun varsinainen liityntälinjasto otetaan käytttöön, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

Pirjo Pihlajamaa

Edellinen artikkeliTutkintapyyntö Finavian johdosta
Seuraava artikkeliInnostusta ilmassa