Malmin lentoasemalle on löytynyt uusi paikka. Lennonjohtotorni siirretään Pukinmäkeen entisen Esson tontille, ja kiitotie rakennetaan betonilla katetun ja bulevardiksi muutetun Kehä ykkösen päälle.
– Konsulteilta tilattu stimulointi osoittaa, että bulevardisoiduilla teillä autoliikenne seisoo. Luomme kaupunkiin vauhdin tuntua piilottamalla autobulevardin maan alle, ja tuomalla sen päälle lentotoimintaa, kertoo Helsingin kaupungin kaavaviraston lentoliikennesuunnittelupäällikkö Nils Holgersson.
Ratkaisulla on monia etuja.
– Koska maantieliikenteen melu jää tunneliin, vapautuu uutta melutilaa, jota lentoliikenne voi hyödyntää, Holgersson antaa esimerkin.
Siirto tukee myös Helsingin kansainvälistymishanketta.
– Kiitotielle tulee neljä kaistaa ja vasemmanpuoleinen liikenne, kuvailee Holgersson.
Pukinmäki-seuran puheenjohtaja, valtuutettu Kauko Koskinen on silmin nähden tyytyväinen löytyneeseen ratkaisuun.
– Asema tulee olemaan sekä harraste- että reittiliikenteen käytössä. Voimme vihdoinkin lähteä vaimoni kanssa unelmamatkalle Malediiveille, sillä matka-aikaa säästyy liki tunti, iloitsee tulevan aseman lähettyvillä asuva kiireinen Koskinen.
Pirjo Pihlajamaa