Marjon innostus superfoodin pääsi kansiin

superfood
Varsin kiireiset ja monessa mukana olevat Monna Pursiainen, Hanna Sumari, Aino Mäkelä ja Marjo Kauppila kokosivat kirjaa noin yhdeksän kuukautta. -Saimme tähän nyt kaiken haluamamme, joten jatko-osaa ei tällä hetkellä ole suunnitelmissa.

Chia-siemenet,  lucuma ja mehiläisen siitepöly ovat superfoodia, mutta niin myös tutummat mustikat, viljat ja pähkinät. Siltamäkeläinen Marjo Kauppila kokosi ystäviensä kanssa välipalakirjan Virtaa superfoodeista.

-Minulla oli pyörinyt mielessäni jo pitkään idea välipalakirjan tekemisestä. Tapasin Hanna Sumarin, Monna Pursiaisen ja Aino Mäkelän puolitoista vuotta sitten I love me -messuilla, joilla olimme kaikki bloggaajina. Hauduttelin ideaa vielä puolisen vuotta ennen kuin pyysin heitä mukaan tekemään kirjaa, kertoo Marjo Kauppila.

Marjo kertoo huomanneensa koko nelikon syövän samalla tavalla 5-6 kertaa päivässä. Välipaloilla on kunkin  ruokavaliossa tärkeä osa.
-Kaikki innostuivat oitis välipalakirjan teosta, samoin kustantajamme  Readme.fi. Sovimme, että jokainen tekee tietyn määrän reseptejä. Aino toimi kirjamme superfood-asiantuntijana ja kirjoitti selostuksen superfoodien käyttötarkoituksista ja mihin mikäkin tuote vaikuttaa. Kukin sai tehdä sellaisia reseptejä kuin halusi, ensin keskustelimme vain siitä, millaisiin resepteihin rajaamme kirjan.

Reseptejä selaavalla voi mennä sormi suuhun pohtiessaan, mistä saisi hamppuproteiinia tai macajauhetta.
-Nykyään monet hyvin varustetut kaupat ovat ottaneet valikoimiinsa laajan valikoiman superfoodtuotteita. Terveyskaupoista löytyy vielä laajemmat valikoimat. Pitää kuitenkin muistaa, että on olemassa myös suomalaisia superfoodeja, kuten monet suomalaiset marjat ja viljat, sekä kananmunat.

Aloittelijoille Marjo suosittelisi smoothieita, jotka ovat jo monille tuttuja välipaloja.
-Niissä käytetään ihan perusraaka-aineita ilman mitään erikoisia superfoodjauheita. Smoothiet syntyvät helposti vilkkaan mielikuvituksen avulla. Smoothien joukkoon voi sekoittaa erilaisia marjoja ja hedelmiä ja nesteenä käyttää maitoa tai mantelimaitoa, Marjo opastaa.

Virtaa superfoodeista -kirjan ohjeet ovat pääosin gluteenittomia. Muutamassa välipalaohjeessa on gluteenia sisältävää leipää, mutta se on helposti vaihdettavissa gluteenittomaksi.
-Kirjan tekijöistä kahdella on keliakia, joten siksi voimme suositella kirjaa myös erikoisruokavalioisille. Superfoodit tuovat hyvän vaihtoehdon vatsaongelmista kärsiville juuri gluteenittomuuden vuoksi, niiden avulla löytyy ruokarajoitteisille ikään kuin uusi maailma, Marjo valistaa.

Marjo kertoo joutuneensa itse muuttamaan keliakian myötä ruokavaliotaan.
-Löydettyäni superfoodit ja muutettuani ruokavaliota terveellisempään suuntaan huomasin olotilassani selkeän muutoksen. Olen saanut elämään lisää virtaa ja energiaa. Ihmiset usein kysyvät, että kuinka sinä ehdit ja kuinka sinä jaksat olla mukana niin monissa jutuissa. Vastaan, että syömällä superfoodeja. Ruokavalioni on hyvin terveellinen, hän muistuttaa.

Kiireisille ja stressaantuneille Marjo suosittelee mustaherukka-chiavanukasta. Mustaherukasta saa paljon C-vitamiinia, chiasta omegarasvahappoja ja proteiinia. Helppo ja hyvä välipala ihan jokaiselle ikään katsomatta.
Marjon oma ehdoton suosikki kirjassa on Energiapatukka.
-Se on saanut todella hyvät arvostelut varmaan jokaiselta, joka on sitä maistanut. Kun itse tekee välipalansa, niin tietää, että mistä ne on tehty ja mitä raaka-aineita niihin on käytetty. Ehdottomasti suosittelen testaamaan ohjeita, sitten ei enää tarvitse miettiä mitä ottaisi välipalaksi.

Teija Loponen

Edellinen artikkeliErätien päätepysäkki saattaa kadota syksyllä 2017
Seuraava artikkeliEsittelyssä: Björn Månsson (r.)