12 000 asukasta mahtuisi lentotoiminnan kylkeen

lentokenttä
Ennakkosuunnitelman mukaan lentoaseman kainaloihin mahtuisi runsaasti asuinrakentamista. KUVA MLY

Malmin lentoasema-alueen käytöstä on keskusteltu vuosikymmeniä. Käytännössä keskustelu on ollut asuntorakentamisen ja ilmailukäytön vastakkainasettelua ilman näkemystä yhteiselosta.
Kaupungin tavoite oli alkuvuosina 10 000 asukasta kentälle, nyt tavoite on lähes kolminkertaistunut.

-Vuonna 2013 tehtiin alustava visio siitä, miten kenttäaluetta voitaisiin kehittää niin, että ilmailutoiminta, liiketoiminta ja asuntorakentaminen otettaisiin kokonaisuutena huomioon.
Suunnittelu on nyt edennyt visiosta konkreettiseen ennakkosuunnitelmaan, joka on julkaistu 09.12.2014, kertoo Malmin lentoaseman ystävien puheenjohtaja Timo Hyvönen.
Ennakkosuunnitelma on yksi ehdotus kompromissiksi, jolla asuntorakentaminen voidaan toteuttaa lentotoiminta säilyttäen.
-Suunnitelmaa varten on tehty todellinen taustatutkimus, jossa alueen nykyiset toiminnot ja potentiaalit on kartoitettu tarkasti mukaan lukien ilmailutoiminnan mittakaava, kenttäalueen muut nykyiset ja tulevat toiminnot, kulttuurilliset ja historialliset arvot (RKY, Unesco) sekä herkät ja luonnonsuojelulain suojaamat luontoympäristöt. Työhön osallistuu arkkitehteja (SAFA), kiinteistöalan asiantuntijoita ja sijoittajia sekä rakennusalan ja ilmailun liiketoimintaosaajia, paljastaa Hyvönen.

Karkean laskelman mukaan lentokenttätoiminnot säilyttäen alueelle voisi sijoittaa monipuolisten toimintojen ohella yli 12000 asukasta.
-Varsinaisia mittaluonnoksia kohteesta ei ole vielä laadittu. Ratkaisu kuitenkin sovittaisi yhteen risteävät vaatimukset ja parhaassa tapauksessa tuottaisi niistä jotain, mitä koko Pohjois-Euroopassa ei liene toteutettu, rakennetun kulttuuriympäristön toiminnallisen kokonaisuuden säilyttämisen ohella huomauttaa MLY:n puheenjohtaja.
Ratkaisu säilyttäisi tulevaisuuden vielä vaikeasti ennakoitavat mahdollisuudet ilmailutoiminnoista metropolialueella ja poistaisi epävarmuuden kentän sijaintimahdollisuuksista.
Ratkaisu olisi Hyvösen mukaan myös vaiheistettavissa sillä tavoin, että mitään toiminnallisia katkoja ei syntyisi, vaan alueen rakentuminen voisi edetä tarpeiden mukaan
Ensimmäisessä ennakkosuunnitelmassa on osa nykyisestä liikennealueesta valjastettu vilkastuvan liikenteen tukitoiminnoille ja muulle rakentamiselle. Lisää vaihtoehtoja suunnitellaan ja tarkennetaan sidosryhmien ja alueen asukkaiden kanssa.
-Työ jatkuu rakenteellisilla ja taloteknisillä tarkasteluilla, kustannusten ja jatkotoimenpiteiden suunnittelulla, kertoo Timo Hyvönen.

Teija Loponen

Edellinen artikkeliSanduddin tapettitehtaalle saa sanoa pian hyvästi
Seuraava artikkeliTaneli Eskolan upeita kuvia Kultarannasta