Etusivu Uutiset Malmin eritasolta puuttuu valtion raha

Malmin eritasolta puuttuu valtion raha

siltatyömaa

Liikenne lisääntyy, tiet kuluvat, mutta valtio sulkee rahahanoja. Tilanne on Helsingin kaupungin näkövinkkelistä kestämätön ja näyttää vaikuttavan myös Malmin lentokentän rakentamissuunnitelmiin.

Uudenmaan ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelmaa rahoitus on hälyttävällä tasolla ja vähenee vuosi vuodelta. Näin on kirjoitettu kaupunkiympäristölautakunnan viime viikolla hyväksymään lausuntoon, joka koskee Uudenmaan ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelmaa 2019–2022.

Lausunto menee valtiolle kaupunginhallituksen käsittelyn kautta. Helsingin lausunnossa vaaditaan, että valtio lisää tiestölle tarkoitettua rahoitusta ja myös sitoutuu suunniteltuihin hankkeisiin.
Nyt Helsingin kaupunki joutuu siirtämään valtion kanssa aiottuja yhteishankkeita, kun valtio hyppää kyydistä. Se puolestaan hidastaa kaupungin maankäyttöhankkeita.

Lausunnossa huomautetaan, että kuntien ja valtion välisessä MAL-sopimuksessa on yhteisesti edellytetty asuntotuotantoa. Sopimukseen liittyy tiehankkeita kuten Lahdenväylän Ilmasillaksi kutsuttu eritasoliittymä Malmin lentokenttäalueen reunassa. Helsingin kaupunki on talousarvioehdotuksessaan varautunut omalta osaltaan siihen, että Malmin llmasilta toteutuu vuosina 2023–2025. Ely-keskuksen tuoreelta hankelistalta eritasoliittymä kuitenkin puuttuu, ja asia pitäisi Helsingin mielestä korjata pikaisesti.

Ely-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelmassa 2019–2022 on kaiken kaikkiaan esitetty vain vähän Helsinkiä koskevia hankkeita. Niistä Koillis-Helsinkiin osuu Suutarilantie-Kehä III:n liittymän etelänpuoleisen rampin liikennevalot.

Uudenmaan ELY-keskuksen perustienpidon rahoitus on keskimäärin 89 miljoonaa euroa per vuosi ajanjaksolla 2019−2022. Euroja on jaettu teille selvästi edellisvuosia vähemmän.
Raha menee pääasiassa tiestön päivittäiseen kunnossa- ja ylläpitoon.

Tänä vuonna valtio on antanut Uudellemaalle lisärahaa väylien kunnossapitoon yhteensä 32,9 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 lisäys perusväylänpitoon on pudotettu noin 7,7 miljoonaan euroon. Kahdelle seuraavalle vuodelle ei ole lisätty senttiäkään.

Pirjo Pihlajamaa