Sähkölentokone ensilennollaan Malmilla

sähkölentokone
AlphaElectroMalmi sähkölentokoneen ensilento 31.7. kokosi runsaasti toimittajia ja ilmailusta kiinnostuneita Malmin lentokentälle. Kuva Raine Haikarainen

Sadat kiinnostuneet katselijat ja median edustajat olivat paikalla, kun Suomen ensimmäinen sarjavalmisteinen sähkölentokone suoritti 31.7. ensilentonsa. Tapahtuma sijoittui Malmin lentoaseman tulevaisuuden kannalta tärkeään vaiheeseen.

Sloveniassa valmistettu kaksipaikkainen Pipistrel Alpha Electro on lentokoneena pieni ja hento. Suorituskyky on samaa luokkaa kuin vastaavilla tavallisilla pienkoneilla ja tehollinen lentoaika tällä hetkellä vain tunnin verran. Koneen symbolinen merkitys on kuitenkin suuri.

Kevyempi ilmailu on siirtymässä vahvasti sähköön ja heinäkuista ensilentoa voi pitää tämän uuden aikakauden alkuna maassamme.

Jos asiat olisivat menneet toisin, ensilento olisi voinut olla jo paljon aikaisemmin. Jo 1990-luvulla lentoteekkarit suunnittelivat vakavasti sähkölentokoneen rakentamisesta. Aika ei rahoittajien mielestä ollut vielä kypsä ja hanke hautautui. Se ei ollut ensimmäinen kerta, kun ilmailun innovaatioiden merkitystä ei ole maassamme pystytty näkemään.

Malmin taivaalla tulee tästä lähtien lentämään valkoinen pitkäsiipinen kone, jota voi katsella, mutta ei juuri kuunnella. Korvansa höristäen saattaa juuri ja juuri erottaa potkurin pehmeän hurinan. Pieni ääni kertoo suuresta muutoksesta, joka sähköisen lentämisen myötä on tapahtumassa.

Tämän muutoksen tunnustivat myös heinäkuun viimeisenä päivänä ensilentotapahtuman juhlapuhujat. Valtion lentokenttäyhtiö Finavian uusi toimitusjohtaja Kimmo Mäki piti tapausta historiallisena ja päivänä, jona sähkölentäminen Suomessa aidosti alkoi. Hän kytki ensilennon merkityksen kasvavaan tietoisuuteen ilmaliikenteen ympäristövastuusta.

-Ympäristöasiat ovat erittäin keskeinen osa meidän vastuullisuuttamme. Jos mahdollista niin me Finaviassa olemme kehittämässä myös koko lentosektoria vastuullisempaan suuntaan ja tämä on yksi osoitus siitä työstä.

Sähkökoneen ilmestyminen Helsingin taivaalle pakottaakin päättäjät vielä kerran miettimään, mitä koko suuri metropolialue on menettämässä, jos sen kansainvälinen yleisilmailukenttä tuhotaan.

Malmin lentokentän pitkäaikaisena puolestapuhujana tunnettu kansanedustaja Matti Vanhanen näki sähkölentämisessä uudenlaisen lentomatkustamisen mahdollisuudet.

-Hyvinkin lyhyellä aikajänteellä voimme nähdä Suomeen muodostuvan taksilentokoneverkoston, joka palvelee koko maata. Suomessa jo jossakin siihen on erinomaiset mahdollisuudet, sillä meillä taitaa olla noin 80 lentopaikkaa ympäri maata. Meillä on olemassa valmis verkosto, jossa tämän tyyppinen palveluliiketoiminta voisi kehittyä.

Vanhasen mukaan Suomen mittava lentopaikkojen verkosto on vain silloin toimiva, kun taloudellisesti tärkeimmällä alueella Helsingissä on oma yleisilmailukenttä. Hän toivoi, että ensilennon päivä toivottavasti avaa myös vielä kerran päättäjät katselemaan sitä, että myös täällä Helsingissä tarvitaan lentopaikka, joista nämä koneet voivat operoida.

Raine Haikarainen

Edellinen artikkeliTenavatien vanha koulu päiväkodiksi
Seuraava artikkeliTuikkeen kesäteatterissa oppii suvaitsevaisuutta: Kolme pientä porsasta kylätilalla