Malmin tornista 7

Kaupunki haluaa tyhjentää Malmin hangaarin lentokoneista ja huoltoyrityksistä. Vielä viikonloppuna halli oli täynnä koneita. KUVA RAINE HAIKARAINEN

Mikäli mitään yllättävää ei tapahdu, ensimmäinen syyskuuta 2017 tullaan muistamaan suomalaisen ilmailukulttuurin surullisena päivänä. Ensi perjantaina umpeutuvat Malmin lentoaseman historiallisen hangaarin eli Ykköshallin vuokrasopimukset. Pari huoltoyritystä ja kymmenet lentokoneet häädetään kylmästi taivasalle.

Ykköshallin vuokralaiset ovat yrittäneet saada kaupungin kanssa aikaiseksi kompromissiratkaisua. Tällöin osa hallin tiloista voisi olla yleisessä käytössä, ja tilat olisi erotettu toistaan esimerkiksi kevyellä lasiseinällä. Huolto- ja korjauspalvelut voisivat siten jatkua entiseen tapaan.  Samalla hangaarin elävää toimintaa olisi mahdollista avata vierailijoille nykyistäkin enemmän. Onhan Ykköshalli ollut suosittu tutustumiskohde sekä suomalaisille että ulkomaisille ryhmille.

Ehdotuksiin ei ole vastattu eikä niitä ole haluttu käsitellä. Asioita läheltä seuranneet ovat antaneet ymmärtää, että kompromissihaluttomuuden takana on kaupungin johdon poliittinen ohjaus. Puhutaanhan asiaa koskevissa muistioissa selvästi ”alasajosuunnitelmista”. Huoltoyritysten vuokrasopimusten irtisanominen hankaloittaakin merkittävästi lentotoimintaa. Varsinkin kun vastaavia korvaavia tiloja ei ole osoittaa tilalle.

Kaikki tämä tapahtuu aikana, jolloin Helsinki haluaa strategiassaan korostaa korkeaan osaamiseen liittyvää koulutusta, tasokasta yritystoimintaa ja ovien avaamista maailmaan. Poliitikkojen maailmoja syleilevät sanat eivät kuitenkaan vakuuta kymmeniä vuosia hallissa toimineita huoltoyrityksiä tai arvokkaiden koneiden omistajia.

Ykköshallin tyhjentäminen tapahtuu lisäksi aikana, jolloin Malmin tulevaisuus on monella tavoin avoin. Syksyn aikana tulee eduskunnan käsittelyyn yli 56 000 ihmisen allekirjoittama kansalaisaloite lentoaseman säilyttämiseksi. Samaan aikaan on vireillä useampia hallintovalituksia, jotka läpi mennessään voivat vaikuttaa kentän säilymisen ilmailukäytössä.

Lentoasemakokonaisuudelle on myös haettu rakennuslain mukaista suojelua, johon kuuluu ns. vaarantamiskielto. Se estää muun muassa hangaarissa tehtävät  muutostyöt ja vaikeuttaa olennaisesti hallin käyttöä muuhun tarkoitukseen. Tätäkin taustaa vasten hyvien vuokralaisten häätäminen tuntuu käsittämättömältä. Varsinkin kun lentotoiminta jatkuu edelleen aktiivisena – sopimuksen mukaan ainakin vuoteen 2019 asti.

Raine Haikarainen

Edellinen artikkeliMalmin bussiterminaali HKL:n hallintaan
Seuraava artikkeliPuiU kaatoi MPS:n, Atletico ja Ponnistajat uusivat tasapelin