Yrittäjien illassa luvattiin: Tattarisuo säilyy!

Yrittäjille järjestetty yleiskaavailta veti mukaan erityisesti Tattarisuon alueen yrittäjiä. KUVA TEIJA LOPONEN

Koillis-Helsingin Yrittäjien järjestämässä yleiskaavatilaisuudessa Tattarisuon ja Tattariharjun yrittäjät saivat mieleisensä lupauksen, näiden teollisuusalueiden toimintaan ei aiota tehdä muutoksia lähivuosikymmenten aikana.

Yleiskaavasuunnittelija Elina Luukkonen esitteli yleiskaavaa kertoen sen tekoon liittyneistä yleisperiaatteista ja teemakartoista. Mitoittava yleiskaava antaa tehokkuusluvut asuinalueiden rakentamiseen, tarkennukset tulevat sitten asemakaavoissa. Asemanseudut ovat tärkeitä kehityskohteita ja sekä Malmille, Pukinmäkeen, Tapanilaan, että Puistolaan on tarkoitus asemien lähistölle lisätä niin asuntoja ja kuin toimitilaakin.

Kokoomuksen Matti Niiranen edusti tilaisuudessa sekä yrittäjiä että päättäjää, yrittäjänä toimiva Niiranen on kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen. Niiranen pääsi vastaamaan lukuisiin lentokentän ja Tattarisuon yrittäjien esittämiin kysymyksiin.
-Miten lentokentän rakentamista vastustavien 77000 ihmisen nimet eivät merkitse mitään päättäjille? Ja kuinka Helsingissä tulee mieleenkään purkaa kenttää, kun muualla maailmassa niitä rakennetaan pääkaupunkien läheisyyteen lisää, ihmetteli Esa Laine.
Terttu Jaatinen kysyi, aiotaanko yrittäjyys tappaa Helsingissä ja eritoten Tattarisuolla. Siellä eivät yrittäjät voi vuokrata tai myydä rakennuksiaan, saati sitten sijoittaa rakentamiseen, kun tulevaisuus on täysin avoin. Jaatinen kiitteli Kauko Koskista, joka on yrittänyt ajaa vuokrasopimuksiin jatkoa vuoteen 2050 saakka, mutta se ei ole toistaiseksi onnistunut. Koskinen kertoi myös esiteelleensä lentoaseman ystävien tekemiä vaihtoehtokaavoja valtuustossa.

Kolmas alustaja esitti täysin erilaisen Helsingin kasvumallin. SAFA arkkitehti Matti Tapaninen on yksi Pro Helsinki 2.0 vaihtoehtokaavan tekijöistä. Suunnitelman ideaalikaupungissa, metropolissa, asuminen, palvelut ja yritystoiminta sijoittuvat lomittain, autoilun tarve on vähäistä palvelujen läheisyyden vuoksi ja asumistehokkuus on kantakaupunkia korkeampi.
-Rajasimme rakennuspaikoista pois tulva-alueet, arvometsät ja arvokkaat luontoalueet. Pääteiden varsille mahtuu isot keskusta-alueet. Lahdentien ympyrän alue lähellä Malmia on Kruunuhaan kokoinen maa-alue. Kannattaako näin paljon rakennusmaata hukata, esitti Tapaninen.

Tapaninen nosti esille myös sellaisen yksityiskohdan, että halvimmat asunnot löytyvät läheltä isoja ostoskeskuksia. Uudet työpaikat taas ovat syntyneet Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyyteen ja kehäteiden varsille, ei Helsingin rajojen sisälle.
Tapaninen arveli pitkään jatkunutta vastakkainasettelua syyksi siihen, ettei  Malmin lentoaseman ystävien vaihtoehtoa rakentamisen ja lentotoiminnan yhdistämisestä ole noteerattu kaupungin puolelta.
Malminseudun Yritysyhdistyksen puheenjohtaja Lisbet Sipilä tivasi edelleen, saako Tattarisuo todella säilyä, jos kenttä rakennetaan.
Kun selvää vastausta ei tahtonut tulla, pyysi tilaisuuden vetäjä, Koillis-Helsingin yrittäjien puheenjohtaja Marja-Leena Kajander kutakin alustajaa vastaamaan, onko teollisuusalueella taattu tulevaisuus vuosikymmenten päähän. Vastaus oli jokaiselta kyllä.

Teija Loponen

Edellinen artikkeliHanna Grönfors tuntee lentämisen salat
Seuraava artikkeliRäppärit valtaavat Malmitalon