Hanna Grönfors tuntee lentämisen salat

hanna grönfors
-Olen käräjöinyt ennenkin Finavian kanssa, joten en minä nytkään anna itseäni pelotella tai kulkea ylitseni, Hanna vakuuttaa. KUVA TEIJA LOPONEN

Vuonna 1989 Finavialla uransa aloittanut lennonjohtaja Hanna Grönfors on yksi heistä, joilta Malmin lentokentän lopettamisuhka on viemässä työpaikan.

Ilmailuhenkisessä perheessä kasvaneen Hannan veli ehdotti hänelle aikoinaan lennonjohtajan ammattia. Sisko olisi kuin luotu siihen.

Alkuun Hanna harjoitteli alaa Malmin lentoasemalla briefing-tehtävissä ja samalla opiskeli. Tehokkaaksi huomattu nainen pyydettiin lennonjohtoapulaiseksi ja tarvittava lentolupakirjakin tuli hankittua.

Lennonjohtajan tutkinnon suorittamisen jälkeen Hanna työskenteli ensin Vaasassa ja neljä vuotta Maarianhaminassa. Reissaaminen oli kuitenkin rankkaa ja ensimmäisen lapsen synnyttyä toiveena oli pääsy lähemmäs perhettä. Paikka löytyi lopulta Lappeenrannasta, jossa hän toimi sijaisena.

-Lopulta hermostuin siihen, että vaikka olin pätevämpi ja ansioituneempi, niin aina nuorempi mies sai vakituisen paikan nenäni edestä. Vein lopulta asian käräjille ja silloin minulle vihdoin osoitettiin vakituinen paikka Malmilta, jonne olin toivonutkin pääseväni, Hanna kertoo.

Vuodesta 2000 lähtien Hanna on toiminut yhtenä Malmin lentoaseman kuudesta lennonjohtajasta. Malmi on siitä erityinen paikka, että siellä puolet lennonjohtajista on naisia. Koko alalla kun heitä on vain parikymmentä prosenttia.

-Malmin lentoasema on lumoava paikka. Lennonjohtajan kannalta se on äärettömän monipuolinen ja itsenäinen. Siellä pääsee myös hyödyntämään perinteistä lennonjohtajien taitoa enemmän kuin monilla muilla kentillä, lentäjien kanssa ollaan jatkuvassa vuorovaikutuksessa, Hanna Grönfors kuvailee.

Nyt Malmilla tehdään töitä ankeissa fiiliksissä. Jo ennen yt-neuvotteluiden alkua Finavian edustaja kävi kertomassa, että kaikki tullaan irtisanomaan. Moni toivoo, että alalla monopolin omaavalta Finavialta silti löytyisi ammattitaitoa vastaavaa työtä jatkossakin.

-Finavian toiminta on ollut monella tavalla hämmästyttävää ja epäasiallista. Työnantaja ei esimerkiksi ole suostunut vastaamaan siihen, miksi yt:t käytiin jo nyt, jos kentästä on tarkoitus luopua ensi vuonna. Sekin on outoa, että Finavia ilmoitti myyvänsä lentoaseman maa-alueen, kun oikeasti Helsingin kaupunki omistaa ne.

Suomen Lennonjohtajayhdistys on esittänyt Finavialle, että lentotoimintaa jatkettaisiin kunnes kaavoitus on valmis ja rakentaminen voi alkaa.

-Käytännössähän kentän lakkauttaminen käy vuorokaudessa. Ei siis ole mitään järkeä lopettaa toimintaa jo pari vuotta ennen kuin on tarve saada lentotoiminta pois, jos siihen ylipäänsä edes päädytään, Hanna huomauttaa.

Missään sopimuksissa ei myöskään mainita tai vaadita, että lentotoiminta olisi lopetettava vuonna 2016. Se on Hannan mukaan Finavian oma näkemys asiasta.

-Sitäkin moni meistä lennonjohtajista hämmästelee, että Finavian ei tarvitse välittää lain velvoitteesta kehittää lentoasemia. Tässä tarvittaisiin kyllä valtion omistajaohjauksen toimenpiteitä. Finavia ei kuuntele lainkaan asiakaskuntaansa tai työntekijöitään, vaan tekee aivan mitä lystää. Missä ovat vastuuntuntoiset ilmailualan asiantuntijat ja päättäjät?

Hannalle itselleen oli väläytelty, että töitä voisi löytyä Helsinki-Vantaan lentokentältä asiakaspalvelusta.

-On se nyt hullua pistää korkean ammattitaidon omaava lennonjohtaja opastamaan ihmisiä oikealle portille kentällä. Todellista koulutuksen ja vuosien varrella kertyneen ammattitaidon hukkaanheittämistä, Hanna Grönfors ihmettelee.

Töissä jaksamiseen auttaa vertaistuki. Kaikki Malmin lennonjohtajat ovat samassa tilanteessa.

-Tukea saan myös tyttäreltäni ja ystäviltäni. Onneksi minulla on sellainen luonne, että en luovuta, en anna periksi. Rentoudun käsitöiden, musiikin ja kuntosalin avulla. Ja on minulla jotain ihanaakin tiedossa, pojanpoika syntyy kevättalvella, lennonjohtaja riemuitsee.

Teija Loponen

Edellinen artikkeliPuistolan maratonklubi lenkkeili Keniassa
Seuraava artikkeliYrittäjien illassa luvattiin: Tattarisuo säilyy!