Miksi tutut bussilinjat aiotaan muuttaa?

Asukastilaisuus Malmitalolla torstaina 15.1.2015 kello 18–20. Tilaisuudessa on mahdollista tutustua suunnitelmakarttoihin, keskustella HSL:n suunnittelijoiden kanssa ja jättää palautetta. KUVA PIRJO PIHLAJAMAA

HSL:n linjastosuunnitelma Koillis-Helsingin alueelle vuosille 2016–2023 muuttaa monet tutut bussin numerot ja reitit. Matkustajat ovat ihmeissään. Miksi kaikkien tuntemat ja kovassa käytössä olevat linjat, kuten 69 ja 72, aiotaan kuopata?

Helsingin Seudun Liikenne perustelee muutoksia ensinnäkin Helsinki-Vantaan lentokentälle asti rakennettavalla Kehäradalla, jonka vuoksi junaliikenne kaupunkiradalla Helsingin ja Tikkurilan välillä tihenee.

Toinen merkittävä syy muutoksiin on elokuussa aloittava Jokeri-linja 560, joka ajaa tihein välein Rastilasta Malmille jatkaen Paloheinän kautta Myyrmäkeen.

Kolmas syy on se, että joillakin linjoilla matkustetaan hyvin vähän ja joillakin matkustus on lisääntynyt voimakkaasti. Neljäs peruste on väkiluvun kasvu uusilla asuinalueilla kuten Viikinmäessä ja Alppikylässä.

Viides syy on raitiolinjaston muuttuminen, joka vaikuttaa koilliseen asti. Kuudenneksi ja viimeiseksi syyksi HSL nostaa matkustustarpeita muuttavat kantakaupungin uudet asuin- ja työpaikka-alueet, joihin lukeutuvat Kalasatama ja Keski-Pasila.

Koillis-Helsingin ytimen linjastosuunnitelmassa muodostavat Viikki, Pihlajamäki, Malmi, Pukinmäki, Jakomäki, Puistola ja Suutarila.

Suunnitelmatyö käynnistyi syksyllä 2014 lähtötietojen keräämisellä. Tarvittavia lähtötietoja ovat muun muassa nousijamäärät sekä alueen asukas- ja työpaikkatiedot. Suunnitelmatyössä on vielä tarkoitus pohtia, mitkä Lahdenväylän suunnasta tulevat linjat voisivat jatkossa päättyä Kalasataman keskukseen.

bussi 69

Nakki on yhtä kuin maisemalinja

Linja 69 Malmilta keskustaan ei ole kiireisen ihmisen valinta, sillä kokonaisajoaika kestää noin kolme varttia. Ruuhka-aikana voi mennä enemmänkin.
Bussi on silti hyvin suosittu lyhyempienkin matkojen vuoksi, sillä reitin varrella on useita palveluja, joihin ei muilla busseilla pääse suoraan.

Bussi lähtee Ala-Malmilta kohti Malmin sairaalaa, kääntyy Kirkonkyläntieltä Syystielle ja jatkaa Pukinmäen aseman kautta Patolan ohi Kustaankartanon kapeille teille mutkitellen Oulunkylään ja sieltä Pasilan aseman kautta kohti Jäähallia, kääntyen lopulta Mannerheimintielle ja päätyen Elielinaukiolle.

Koillishelsinkiläiset kutsuvatkin bussia leikillisesti maisemalinjaksi. Bussilinjan säilyttämisen vuoksi syntynyt kansalaisliike on noussut julkisuuteen puolustamaan Nakkia.
Yhden selityksen mukaan nimi on syntynyt Oulunkylässä aikana, jolloin bussin valkoisiin kylkiin oli maalattu kolme punaista nakkimaista raitaa. Myös bussin muoto oli tuolloin nakkimainen.

Pirjo Pihlajamaa

Edellinen artikkeliViikinmäkeen suunnitellaan lähikauppaa
Seuraava artikkeliGabriel tulee Malmille kahtena miehenä